Friday 30 March 2012

Jumlah Pelajar Uzbekistan Di Malaysia Dijangka Terus Bertambah

TASHKENT (Uzbekistan), 6 Mac (Bernama) -- Lebih banyak pelajar Uzbekistan dijangka melanjutkan pengajian mereka di Malaysia dalam tempoh beberapa tahun akan datang, kata Duta Besar Malaysia ke Uzbekistan Abdul Aziz Harun. 

Beliau berkata pada masa ini kira-kira 700 penuntut Uzbekistan sedang mengikuti pengajian dalam pelbagai bidang di Malaysia dan angka itu dijangka terus bertambah.
 

"Saya akan pastikan lebih banyak pelajar Uzbekistan memilih Malaysia untuk meneruskan pengajian mereka," katanya pada majlis makan malam meraikan delegasi Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) di sini malam tadi.
 

Delegasi itu yang diketuai Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail selaku Yang Dipertua MAIPs tiba di sini malam tadi dalam rangka lawatan kerja yang padat ke Kazakhstan dan Uzbekistan selama seminggu.
 

Sebelum ini delegasi itu berada di Kazakhstan bagi melawat The Egyptian University of Islamic Culture "Nur Mubarak" di Almaty selain bertemu peneraju industri halal, kepimpinan masjid dan rumah kebajikan di Astana yang merupakan ibu negara Kazakhstan.
 

Abdul Aziz berkata Malaysia sudah pasti menjadi pilihan penuntut Uzbekistan apabila kemudahan pendidikan dipromosi kepada mereka.
 

Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam Perlis Jafperi Othman dalam ucapannya yakin banyak manfaat dapat dikumpul oleh peserta delegasi itu dalam usaha memperkasakan hubungan MAIPs dengan agensi agama di luar negara.
 

Beliau berkata lawatan kerja itu juga dapat mempromosikan MAIPs di peringkat antarabangsa selain menggarap pengalaman, ilmu dan perkongsian bermakna di kalangan anggota MAIPs.
 

Sementara itu, Tuanku Syed Faizuddin yang bertitah selepas majlis makan malam itu berharap generasi muda di Malaysia mencontohi beberapa amalan positif golongan remaja di Uzbekistan sehingga mereka terpelihara daripada gejala sosial negatif.
 

Menurut baginda kebanyakan kanak-kanak berumur antara empat hingga tujuh tahun diberi pendedahan oleh ibu bapa dan penjaga mereka dengan pelbagai kegiatan bermanfaat terutama bersukan, kegiatan kebudayaan dan kesenian sehingga berusia 18 tahun.
 

Ini bermakna kanak-kanak di Uzbekistan mempunyai gaya hidup yang positif kerana mereka sukar mendapat ruang untuk dipengaruhi perkara negatif disebabkan kesibukan rutin harian mereka.
 

Raja Muda bertitah jika perkara sama dilakukan di Malaysia, pembentukan generasi muda yang mempunyai gaya hidup positif akan terhasil melalui pengimbangan akademik dan pengetahuan agama tanpa meminggirkan kegiatan seni, kebudayaan dan sukan.
 

Baginda bertitah gejala sosial negatif juga boleh dikawal jika generasi berumur bawah 17 tahun tidak dibenar menghabiskan masa mereka di pusat-pusat siber selepas jam 8 malam.
 

Turut serta pada lawatan kerja MAIPs ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis Datuk Azizan Hamid, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya dan Ketua Pegawai Eksekutif MAIPs, Abdul Malik Hussin.
 

No comments:

Post a Comment